Stichting Eigen Kracht
preventie, weerbaarheid en zelfverdediging
voor meisjes en vrouwen

Mensen met een handicap

Stichting Eigen Kracht Een cursus weerbaarheid voor vrouwen, meisjes en jongens met een handicap bestaat iedere les uit deels fysieke en deels mentale oefeningen. Praktijksituaties kunnen worden geoefend.

Fysieke oefeningen: het letterlijk leren van je af te slaan en te schoppen en bevrijdingen in bedreigende situaties. Gekeken wordt naar de mogelijkheden die eenieder heeft.

Mentale oefeningen: grenzen stellen, confrontatie-oefeningen, rollenspellen (toneelstukjes), houding en uitstraling etc.

Kringgesprekken over o.a. geweld en seksueel geweld, pesten en versieren, achtervolgen, signalement opnemen etc.

De zelfverdedigingsoefeningen kunnen vrouwen, meiden of jongens gebruiken om zich daadwerkelijk te verdedigen als ze worden vastgepakt of lastig gevallen. Maar de wetenschap dat ze iets kunnen doen, maakt ook dat zij zich sterker, zelfverzekerder en minder bang voelen. Dit zelfvertrouwen leidt tot minder agressie. Tevens is de kans om lastig gevallen te worden kleiner als je een weerbare uitstraling hebt.

Een cursus omvat een weekend (vrijdagavond t/m zondagochtend) en wordt per doelgroep gegeven (dus of een vrouwenweekend, of een meidenweekend, of een jongensweekend). Daarnaast bestaat de mogelijkheid om wekelijkse lessen te volgen (10 lessen van 1,5 uur).

De cursus wordt afgesloten met een officieel examen.